KJØPSBETINGELSER AUKSJON
Auksjoner med både online- og salbudgivning
(Vår- og Høstauksjoner, Heureka-auksjoner og Lokalauksjoner)
1. Auksjonen er offentlig og frivillig, og avholdes på de i auksjonskatalogen angitte lokaler i Oslo eller Haugesund. Hvis det ikke er opplyst spesielt, vil det alltid være flere innleverere til auksjonen.
2. Alle bud er bindende, og budene er i norske kroner. Tilslag går til høyeste bud for hvert enkelt objekt.. Det er lov til å by over og under utrop. Bud under 90 % av utrop vil ikke bli notert. Unntaksvis har noen objekter minstepris, angitt i katalogen med «limit».
3. Bud mottas pr. brev, telefon, e-post eller via internett. Alle skriftlige og telefoniske forhåndsbud må være kommet oss i hende senest 1 time før for å være garantert å bli registrert. Internettbudgivning vil være åpen også under auksjonen, og bud avgitt inntil objektet blir utropt i auksjonssalen vil normalt bli registrert. Skanfil tar imidlertid forbehold om tekniske feil o.l. og anbefaler at internett-bud avgis i god tid før auksjonen starter. Auksjonene er tilgjengelige for budgivning på internett ca. 3-4 uker før auksjonsdato.
4. Budgivningen i salen blir foretatt med følgende høyninger:
1 - 100 høynes med 5 kr.
101 - 300 høynes med 10 kr.
301 - 500 høynes med 25 kr.
501 - 1.000 høynes med 50 kr.
1.001 - 5.000 høynes med 100 kr.
5.001 - 10.000 høynes med 200 kr.
10.001 - 20.000 høynes med 500 kr.
20.001 - 50.000 høynes med 1.000 kr.
50.001 - 100.000 høynes med 2.000 kr.
Over 100.000 høynes med 5.000 kr.
5. Justering av bud. Hovedregel er at objektet selges til ett budintervall over nest høyeste bud. Dersom det kun foreligger 2 like bud, selges objektet til det først innkomne. Dersom det er flere skriftlige bud over utrop, justeres startbud ned til en høyning over nest høyeste bud; Eksempel: utrop kr. 100; Det foreligger to bud på henholdsvis kr. 110 og 250. Budgivningen starter da på kr. 120 - som også blir tilslag såfremt det ikke er videre budgivning i salen.
6. Man må være 18 år for å by. Vi godtar bud fra yngre personer dersom en skriftlig tillatelse fra foresatte foreligger.
7. Kommisjonsbud. Ved bud for andres regning er budgiveren ansvarlig for at kjøpsvilkårene oppfylles.
8. Auksjonæren kan avvise bud eller nekte personer å delta på auksjonen eller i budgivningen. Videre kan han trekke tilbake-, omgruppere- eller dele objekter. Ved eventuell uenighet under auksjonen kan han utlyse ny budgivning, eller bestemme hvem av budgiverne som skal få tilslaget (jfr. Auksjonslovens paragraf 11).
9. Oppgjør skal skje kontant, dersom ikke annet er avtalt.
10. Kreditt. Kunder som er SKANFIL-medlemmer eller faste kunder, og uten gamle betalingsrestanser, vil kunne få objektene tilsendt med faktura. Betalingsfrist 14 dager.
11. Nye kunder som ikke har anledning til å hente objektene på et av våre avdelingskontorer må regne med å få objektene tilsendt mot forhåndsfaktura. Likeledes må faste kunder som ikke overholder betalingsfristene regne med å få objektene tilsendt mot forskuddsbetaling. Objekter som etter kjøpers ønske blir lagt til side for å bli hentet på et av våre avdelingskontorer, må hentes innen rimelig tid og senest 2 uker etter auksjonen. Etter denne tid blir objektene normalt sendt i posten med ekspedisjonsgebyr og porto inkludert. Lagerleie kan påløpe.
12. Dekningssalg. Dersom objektene ikke er oppgjort innen 30 dager etter fakturadato, forbeholder vi oss retten til uten ytterligere meddelelse å kunne selge objektene for kjøpers regning. Den opprinnelige kjøper holdes i så fall ansvarlig for tapt provisjon og redusert salgspris, samt omkostninger i forbindelse med eventuell inkasso og renter. Rentesats for forsinket betaling er 1 % pr. påbegynt måned.
13. Reklamasjoner må gjøres til reklamasjon@skanfil.no innen 14 dager fra den dato objektene er sendt eller levert fra oss, og senest 1 måned etter auksjonsdato. Reklamasjoner må være begrunnet i vesentlig feil i beskrivelse eller defekter som ikke var synlige på bilde i katalog eller internett. Det er umulig å beskrive en stor samling ved hjelp av noen få linjer, avvik på opptil 20% må derfor aksepteres på oppgitte antall og katalogverdier. Besiktigelse/gjennomsyn er en fordel, men har du ikke anledning til det, kan det være fordel å få en utdypende beskrivelse gjennom en telefonsamtale eller bilder. Brukte gjenstander må forventes å ha normal slitasje og/eller spor av elde og selges derfor «som de er».
14. Attestering. Dersom objekter ønskes prøvet hos ekspert, skal dette avtales med auksjonshuset før auksjonen starter. Objekter som allerede er attestert, kan kun reklameres dersom det fra to anerkjente eksperter foreligger en skriftlig redegjørelse som avviker fra den oppfatning som den opprinnelige attestutsteder har gitt uttrykk for.
15. Salær på 23 % kommer i tillegg til salgspris. På objekter under katalogavsnitt merket med *) tillegges ytterligere 5,75 % bruktmoms til innenlands kunder. For billedkunst med tilslag over kr 2000,- tillegges dessuten 5% kunstneravgift. For utenlandske kunder tillegger vi 5 % bruktmoms på fakturaen, tilsvarende som ved kjøp innen EU.
16. Forsendelse av objekter: Vi kan besørge forsendelse av kjøpte auksjonsobjekter. Objektene sendes primært som brev eller service-pakke med Posten. Store objekter (over 35 kg eller som er volumiøse), sendes som gods (Bring). Vi belaster porto/frakt ihht Posten/Brings satser samt forsikring. Minsteporto er 50 kr. Et tillegg på 100-500 kr for pakking og emballasje vil påløpe for store objekter og ting som krever spesiell håndtering/pakking. Objekter kan også avhentes på våre lokalkontorer. Vi sampakker da, og fordeler frakt slik at kostnaden på hver enkelt kjøper skal bli minst mulig. Minsteporto kr. 25,- og generelt ca. 50 % av porto ved direkte forsendelse. Ta kontakt med Skanfil hvis du ønsker estimert fraktkostnad før evt. budgivning. Oppgi i så fall objektnr. og postnummer til mottakersted. Det er gratis å avhente objekter ved avdelingen hvor auksjonen avholdes. Forsendelse til utlandet: Se egen informasjon om dette.
19. Kravfrist. Etter 2 måneder regnet fra auksjonsdagen kan det ikke reises krav av noen art mot auksjonshuset eller innleverer i forbindelse med solgte objekter.
20. Aksept. Ved avgivelse av bud, skriftlig eller i salen, anses budgiveren å ha gjort seg kjent med og akseptert salgsbetingelsene.
21. Haugesund er verneting i tilfelle juridiske konflikter.
KOSTNADER VED FORSENDELSE TIL UTLANDET
Til EU-land:Vi sender via vårt danske selskap Skanfil Danmark AS, og fortoller dermed forsendelsene inn i EU. Vi tillegger 5 % bruktmoms på fakturaen, tilsvarende som ved kjøp innen EU. Portotillegg ihht tabellen nedenfor (gjelder pakker inntil 20 kg). Brevpost: Minimum kr. 75,- inkl. eksp./forsikring. Til andre EU-land: Reell porto fra Danmark (minimum NOK 75,-). EU-kunder kan dermed handle hos Skanfil i Norge uten ekstra kostnad eller fortollingsproblemer. Våpen, herunder kniver mm, kan ikke selges til EU-land.
Priser for forsendelse til EU-land fra 1. desember 2022:
Belgia | 320 |
Bulgaria | 345 |
Danmark | 160 |
Estland | 785 |
Finland | 160 |
Frankrike | 320 |
Hellas | 850 |
Irland | 320 |
Italia | 615 |
Kroatia | 355 |
Kypros | 875 |
Latvia | 765 |
Lithauen | 765 |
Luxemburg | 330 |
Malta | 875 |
Nederland | 320 |
Polen | 535 |
Portugal | 355 |
Romania | 345 |
Slovakia | 330 |
Slovenia | 375 |
Spania | 355 |
Sverige | 160 |
Tsjekkia | 285 |
Tyskland | 265 |
Ungarn | 1055 |
Østerrike | 320 |
Til land utenfor EU sendes varene direkte fra Norge, og må fortolles i hvert enkelt land. Bruktmoms tillegges dermed heller ikke på fakturaen.
SALGSBETINGELSER AUKSJON
INNLEVERING AV OBJEKTER kan skje til alle våre kontorer i Oslo, Haugesund, Sarpsborg, Trondheim, Bergen og Tønsberg. I Danmark til et av våre kontorer i Århus, København eller Fredensborg, og i Sverige til vårt kontor i Uppsala. Enten pr. post eller ved personlig fremmøte.
Skanfil drar dessuten på innleverings turnéer for å ta imot egnet materiale. Hjemmebesøk i nærområdet til avdelingskontorene kan også avtales. Se HER for avdelingsvis kontaktinfo.
INNLEVERINGSFRIST: Vi bearbeider innleveringer fortløpende, men det må påregnes minimum 2-3 måneders behandlingstid. Spesielt til Vår- og Høstauksjonen anbefales tidlig innlevering. Tidligst mulig innlevering øker også muligheten for å evt. korrigere vurderinger og beskrivelser før katalog trykkes og/eller auksjonen legges ut på nett. Vi forbeholder oss retten til å forskyve sene innleveringer til neste auksjon og å utby objektene på den auksjonstype (Online-, Vår-, Høst-, Heureka- eller Lokalauksjon) som vi finner mest hensiktsmessig for å oppnå det beste resultat. Samlet utropspris pr. innlevering må være minst 2000,- kroner.
MOTTAKSKVITTERING leveres/sendes umiddelbart etter mottak av objektene.
FORELØPIG KVITTERING sendes normalt innleverer etter at vi har behandlet objektene. Det er da mulig å kontakte oss for å rette opp eventuelle feil, eller komme med ønsker i forhold til beskrivelse og utrop. Vi holder innlevert materiale forsikret fra mottakelsen. Kvitteringen gjelder som forsikringsbevis og utropspris vil være grunnlag for vurdering og fastsettelse av forsikringsutbetaling. I de fleste tilfeller vil et utbetalt forsikringsbeløp være utropspris + 20 %.
ENDELIG KVITTERING vil sendes ut ved katalogauksjoner. Her blir det angitt hvilke objektnumre objektene får i auksjonskatalogen. På www.skanfil.no – Min Side – vil liste over Avventende, Aktive og Avsluttede objekter finnes til enhver tid og for alle auksjonstyper.
SALÆR: Normalt 23-30 %, avhengig av beskaffenhet, volum, salgbarhet, henting/besørging av transport osv. Innlevering av store samlinger, dyre enkeltobjekter, regelmessige innleveringer osv.: Salær etter avtale. Ved innlevering av frimerker, brev, mynter og sedler er minimum salær 50 kr pr. solgte objekt. PS! For medaljer og rekvisita kommer også lovbestemt moms av salæret i tillegg. Ved innlevering av gjenstander (kategorier merket med * i katalog eller på nett) er minimum salær 100 kr pr. solgte objekt + moms. Ved innlevering av kunst og skulptur er minimum salær 200 kr pr. solgte objekt + moms.
Salæret er godtgjørelse for hele salgsprosessen, inkl. vurdering og beskrivelse, foto, markedsføring, forsikring og garanti for rettidig oppgjør til innleverer. Ved tilslag under 100 kr eller usolgte objekter, betales ikke salær. For taksering uten auksjonsinnlevering/kjøpsavtale belastes kr. 1000,- + mva pr. time.
OBJEKTENE: Vi stykker ut innlevert materiale i objekter som erfaringsmessig gir det beste salgsresultatet. Det er imidlertid alltid en fordel om innleveringen er ryddig, evt. opptalt i antall eller verdi, og at det angis opplysninger som er relevante for beskrivelsen.
UTROPSPRISENE: Skanfil fastsetter utropspriser basert på mer enn 45 års erfaring og ut fra et felles ønske om best mulig salgsresultat. Ved manglende salg ved første forsøk, vil objektene utbys på ny auksjon til lik eller lavere utropspris – helt til salg skjer. Dersom usolgte objekter ønskes returnert eller behandlet på annen måte, bør dette avtales ved innlevering. Vi ønsker utropsprisene som gir rom for budgiving – erfaringsmessig gir et lavt utrop oftest det høyeste tilslaget.
På Vår- og Høstauksjonene skal objektene ha et minimum tilslagspotensiale på 1000 kr. På Online-auksjonene 300 kr.
TRUKNE OBJEKTER: Skulle innleverer av en eller annen årsak ønske å trekke et eller flere objekter etter at bearbeidelse har funnet sted, vil Skanfil Auksjoner beregne et gebyr etter medgått tid. Etter at katalogen er gått til trykking eller objektet er lagt ut for salg på våre nettsider, er det normalt ikke anledning til å trekke fra salg på auksjonen.
OPPGJØR: Vi bestreber oss på at oppgjøret skal foretas så raskt som mulig etter auksjonen, men pga. ettersalg av usolgte objekter og reklamasjonsfrister, vil oppgjør normalt skje etter ca. 5-6 uker. Porto for retur av usolgte objekter belastes innleverer. Vi kan utbetale inntil 1/3 av utropsverdi i forskudd. Rente 1 % pr. mnd.
ATTESTER / EKSPERTISE: Mynter, frimerker og andre samlergjenstander bør av og til underkastes en vurdering av eksperter og eventuelt attesteres på forhånd. Vi har tilgang til ekspertise på de fleste områder. Kostnader ved ekstern attestering vil bli belastet innleverer.
KJØPSBETINGELSER NETTBUTIKKEN
Bestillinger ekspederes normalt innen én uke fra mottakelsen. Til Skanfil-medlemmer og kjente kunder sendes normalt faktura pr. 14 dager. Til nye kunder, og kunder med liten betalingshistorikk, sendes det eventuelt mot postoppkrav eller forskuddsbetaling. For nye kunder anbefales kredittkort (VISA eller Mastercard) ved betaling samtidig med bestillingen.
Vi beregner bare kr. 65,- (+ evt. moms) for porto, ekspedisjon og forsikring – uansett vekt. For Månedens Tilbud i din avdeling kun 39,-. For utenlandspakker faktiske porto-kostnader.
På abonnement av nye enkeltmerker fra ulike land/motiv er det normalt 2 måneders oppsigelsesfrist.
Det er viktig at betalingsfristen overholdes. Hvis vi må purre, tilkommer minst kr. 35,- pr. gang + eventuelle renter.
Du har 8 dagers returrett på varer du ikke er fornøyd med.
Som medlem av Skanfils-bonusklubb, får du 10 % bonus på det du kjøper hos Skanfil for samlere AS. Dette gjelder alle varer bortsett fra varer merket "unntatt bonus". Ved utløpet av hvert kalenderår, får du tilsendt en bonussjekk pålydende 10 % av ditt kjøp i løpet av året. Minimumsbeløp for en bonussjekk er 50 kr. Sammen med bonussjekken sendes en bestillingsliste som kan brukes ved bestilling av varer for bonusbeløpet. Bestilling av bonusvarer må skje innen 1 år og betinger at du fortsatt er medlem av Skanfil.